Nyhed

”Vi fandt en profil inden for bæredygtighed, vi ikke havde regnet med kunne hjælpe os”

Det sker ikke så tit, at byggefirmaer ansætter en akademiker til at løse opgaver i virksomheden, men da nye krav om bæredygtighed og særligt ESG pressede sig på, fik BM Byggeindustri A/S gennem indsatsen SMV:Vækstpilot mulighed for med tilskud til løn at ansætte en ledig akademiker. Han er i dag fastansat.

  • 12. december 2024
  • Grøn og cirkulær omstilling
  • Kvalificeret arbejdskraft og social inklusion
Billede af Thomas og medarbejder fra BM Byggeindustri

Thomas og medarbejder fra BM Byggeindustri.

”Byggebranchen er for håndværkere og sådan er det.”

Sådan siger salgschef i byggevirksomheden BM Byggeindustri i Hobro, Simon Hasbøg. Den opfattelse havde han nemlig længe, og det er efter hans vurdering en generel opfattelse i byggebranchen. I dag er opfattelsen en anden, efter de fik tilskud til at ansætte en ledig akademiker i seks måneder, der skulle arbejde med netop bæredygtighed. Men der skulle et økonomisk skub til, at han turde prøve det af.

”Barrieren for at trække en person ind, der er fremmed for vores industri, blev simpelthen bare nemmere. Vi følte ikke, at det var så farligt, netop fordi der var en finansiering med. Det var nok også en af årsagerne til, at vi tænkte ’det gør vi’. Det er særligt inden for entreprenørdelen, jeg ser den helt store problemstilling i byggebranchen, for det er store beløb, og derfor satser man på arbejdskraft, der passer ind i det flow, der allerede kører. Det kan være et stort økonomisk sats at bruge medarbejdere fra andre brancher,” siger han.

Billede af Simon fra BM Byggeindustri

Simon Hasbøg, salgschef i byggevirksomheden BM Byggeindustri.

Bæredygtighed i byggebranchen

BM Byggeindustri er én af de knap 1.000 virksomheder, der har haft ansat en medarbejder gennem SMV:Vækstpilot.

Men tallet vil stige i de kommende år, da Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har valgt at styrke den populære indsats, så godt 230 flere danske virksomheder kan få nye kompetencer i virksomheden i 2025 og 2026. Herigennem kan de blive klædt bedre på inden for blandt andet bæredygtighed og ESG, men også andre udviklingsopgaver inden for digitalisering, procesoptimering eller markedsføring alt efter den enkelte virksomheds behov.

Og for BM Byggeindustri har netop den håndsrækning været med til at få én medarbejder med en helt anden baggrund ind i virksomheden, som har fået dem med på den grønne bølge:

”Der sker en hel masse i byggebranchen, og fokus på bæredygtighed stiger væsentligt. De ESG-krav peger jo ned på os som leverandør. Det er også der, det går op for os, at vi har brug for nogle stærke kompetencer internt i virksomheden, der kan arbejde med certificeringer og bæredygtighed. Vi skulle simpelthen ud at finde nogle kompetencer, der kunne hjælpe os i den retning. Det er vores helt klare overbevisning, at det at turde have modet til forandring, og anerkende at du ikke nødvendigvis har de rigtige kompetencer internt i huset, fik os til at stå bedre i markedet og til det, der møder os fremadrettet. Så det har været en rigtig god investering for os.”

Billede fra hal i BM Byggeindustri

Billede fra hal i BM Byggeindustri.

Alle har brug for en Thomas

Det halve år som vækstpilot er for længst gået, og nu står der ”bæredygtighedsansvarlig” under Thomas Sørensens’ navn på navneskiltet.

”Det var min vej ind i BM Byggeindustri, hvor jeg kunne arbejde med bæredygtighed, og det var egentlig det, der skulle til for, at de turde ansætte én som mig,” forklarer han.

Thomas er oprindeligt uddannet filosof, og han beskriver sig selv som en medarbejder med en skarp formidlingsevne.

”Overordnet set kan virksomheder være lidt tøvende når det kommer til at ansætte akademikere, især når det er en virksomhed, der ikke har akademikere ansat i forvejen. De her EU-puljer muliggør, at jeg kan komme på banen og vise mine kompetencer inden for bæredygtighed, som i det her samarbejde har vist sig at passe godt til de opgaver, BM Byggeindustri manglede,” forklarer han. 

Thomas fra BM Byggeindustri taler med sine kollegaer

Thomas fra BM Byggeindustri taler med sine kollegaer. 

Simon er helt enig i, at det her med at få en form for prøveperiode gør forskellen.

”Den forandring, vi skulle igennem, der havde vi brug for én, der kunne italesætte den her anden måde at anskue tingene på for at få bæredygtighed helt ind. Noget som har været en af Thomas’ fordele, er at gøre det her operativt, noget som folk har kunnet forstå og arbejde videre med – han er en god formidler. Det har absolut gjort os skarpe på bæredygtighed, så jeg vil sige, at alle virksomheder har brug for en Thomas.”

Fremtiden med nye krav

Nu er BM Byggeindustri godt på vej mod den nye bæredygtighedsorden. Her har Thomas været med til at få dem til at turde tænke anderledes, så de er nået langt og har fået det masseret godt ind i hele virksomheden.

”Jamen vi havde været et helt andet sted, hvis vi ikke havde været med her. Vi var selvfølgelig selv gået i den retning, men Thomas har også bidraget til, at der er kommet en særlig kulturforandring internt i BM Byggeindustri. Vi har fået alle medarbejdere med – også dem på fabriksgulvet, der skulle igennem en forandringsproces – og det har været så vigtigt,” fortæller han og fortsætter:

”Thomas kan reflektere over tingene og bringer en viden, vi slet ikke selv har. Det har været afgørende i arbejdet med vores vision, strategi og bæredygtighed – men også generelt i den opfattelse vi har af os selv. Før tænkte vi, at når vi bygger med træ, så må andre se os som bæredygtige, men det er jo ikke rigtigt. Det er selve tankegangen omkring bæredygtighed, vi har manglet.  Sætningen ”Vi tager ansvar for det aftryk vi og vores boliger efterlader” på hjemmesiden er også et resultat af Thomas arbejde,” slutter han. 

Billede af BM Byggeindustri

Billede af BM Byggeindustri. 

Kampagne: Træd ind i fremtiden med styrkede kompetencer

Er din virksomhed klar til fremtidens udfordringer? Mangler I kompetencer til at komme i gang med bæredygtighed, digitalisering eller effektivisering af administrative processer? Så se med her og mød virksomheder, der allerede har taget skridtet mod en stærkere fremtid. Få inspiration til, hvordan din virksomhed kan opnå samme fordele og stå bedre rustet til morgendagens krav.

Læs de andre historier fra kampagnen

Stillbilleder fra kampagnen

FAKTA om SMV:Vækstpilot

SMV:Vækstpilot er en af de mest efterspurgte indsatser i Virksomhedsprogrammet, der i 2025 og 2026 får et boost af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med i alt 25 mio. Her kan godt 230 små og mellemstore virksomheder få tilskud til at tilføre nye kompetencer til virksomheden ved at ansætte en ledig i op til seks måneder. Knap 1.000 virksomheder har indtil videre deltaget i indsatsen.

Formålet er at give danske SMV’er mulighed for at få nye kompetencer ind i virksomheden via tilskud til løn til ansættelse af en ledig med erhvervsfaglig eller videregående uddannelse, der skal løse et udviklingsprojekt. SMV’en får 50 pct. tilskud til lønomkostninger (max. 15.000 kr./mdr.) i op til seks måneder, herunder mulighed for kompetenceudvikling af vækstpiloten á 10.000 kr.

De nyeste resultater fra indsatsen viser, at:

  • 80 % virksomhederne forventer øget produktivitet
  • Ni ud af ti tidligere deltagere vil anbefale SMV:Vækstpilot til andre SMV’er
  • 92 % af SMV’erne svarer, at vækstpiloten i høj grad har bidraget til at løse udviklingsprojektet
  • 80 % af virksomhederne har fundet det let og enkelt at deltage i forløbet
  • Over halvdelen af de ansatte vækstpiloter har en lang videregående uddannelse, og en fjerdedel en mellemlang videregående uddannelse.Godt to ud af tre vækstpiloter bliver fastansat efter forløbet.

I starten af 2025 kan danske små og mellemstore virksomheder i hele landet søge gennem SMV:Vækstpilot. Hold dig opdateret om, hvornår puljen åbner lige her.

Læs mere om tilbud til din virksomhed på Virksomhedsguiden eller kontakt dit lokale erhvervshus