Nyhed

Efter to gange nej i Løvens Hule: Danmarks mest kendte iskaffe-iværksætter står stadig, og nu skal udlandet erobres

Iskaffe-iværksætteren Lasse Søkilde fra Bold Drinks er klar til at erobre verden med en eksportstrategi udviklet i EU-projektet Zealand International. Mange virksomheder har potentialet til eksport – de skal bare hjælpes lidt, siger projektleder.

  • 25. januar 2023
  • Internationalisering
Billede af Lasse Søkilde der har grundlagt Bold Drinks

Lasse Søkilde har grundlagt Bold Drinks, der sælger iskaffe på convenience-markedet. Bold Drinks er i dag det næststørste iskaffe-brand på markedet (minus private labels) - efter Starbucks og foran Peter Larsen Kaffe – og solgte i 2022 ca. 2,3 mio. dåser. Foto: Bold Drinks

Iværksætteren Lasse Søkilde er vant til modgang. Hans iskaffe-virksomhed Bold Drinks har fået nej fra investorerne i Løvens Hule, Suez-krisen i 2021 var ved at koste virksomheden livet, og foreløbig har det ikke givet overskud at have tæt på 10 pct. af iskaffe-markedet i Danmark.

Alligevel står den 24-årige stifter og direktør solidt på begge ben: Investorerne tror stadig på ham, og nu er han gået i gang med eksport i stor stil. 

”Vores langsigtede mål er at blive markedsførende på iskaffe i Skandinavien. Fokus er i 2023 på Norge, Sverige og Finland, og på længere sigt vil vi også på markedet i Storbritannien og USA,” lyder det fra den ukuelige iværksætter.

Den ekspansive eksport-strategi er lagt med hjælp fra EU-projektet Zealand International, der drives af Erhvervshus Sjælland. Projektet, der har fået 22,3 mio. kr. i støtte fra EU’s Regionalfond, har siden 2018 hjulpet virksomheder med at finde deres ben på eksportmarkederne. 

Bold Drinks kom med i Zealand International i 2020, da investorerne i Løvens Hule første gang havde vendt tommelfingeren nedad for Lasse og hans daværende partner, Adrian Valentin. Det blev starten på et toethalvt år langt samarbejde med forretningsudvikler Hendrik Staack fra Erhvervshus Sjælland, som er imponeret over udviklingen i Bold Drinks: 

”De arbejdede stenhårdt på salget, og da vi i 2020 første gang havde dem med på en messe i Tyskland, solgte de alle deres produkter. De blev efterfølgende ramt af COVID-19-krisen i 2020, og i en del af 2021 kunne de ikke få leverancer på grund af vareblokaden i Suez-kanalen. Der var med andre ord noget potentiale og nogle udfordringer at arbejde med.” 

Med hjælp og rådgivning fra Zealand International har Bold Drinks i dag en opdateret forretningsmodel og en eksportstrategi. Salget er eksploderet fra 38.000 dåser i 2019 til ca. 2,3 mio. dåser i 2022. 

Lasse Søkilde fortæller:  

”Gennem årene har vi hørt ordet ”nej” på utallige måder. Men vi er altid kommet igen og har ofte fået ”ja” anden gang, og det er på den måde, at vi har fået over 4.000 forhandlere i Danmark. Nu har vi afdækket, hvilke eksportmarkeder vi vil gå efter, og vi har allerede aftaler med distributører i Norge, Island, på Færøerne og i Grønland. Næste skridt er markedsføring i udlandet, og herfra klarer vi den selv.”

Billede af Lasse Søkilde der deler smagsprøver ud

Bold Drinks er på det danske marked via over 4.000 forhandlere. Langt de fleste aftaler med forhandlere er forhandlet ansigt til ansigt, og Lasse Søkilde er ofte på gaden for at møde sine kunder. ”I starten havde vi ikke penge til markedsføring, så vi tog rundt i landet og delte smagsprøver ud, primært i dagligvareforretninger,” fortæller Lasse Søkilde. Foto: Bold Drinks

Stort eksportpotentiale i regionen

Formålet med Zealand International er at øge produktiviteten og beskæftigelsen i virksomheder i Region Sjælland. Projektet lukkede ved udgangen af 2022, og projektet har præsteret langt over forventning:  

  • 89 virksomheder har deltaget og fået en international vækstplan, og der er en forventning om, at 51 af virksomhederne udnytter den nye viden til at blive egentlige vækstvirksomheder.
  • Ud fra eksportplanerne vurderer virksomhederne, at der i de kommende år skabes mere end 700  nye arbejdspladser og genereres knap 2,8 mia. kr. i ekstra omsætning. 

I Zealand International får alle virksomheder tilknyttet en forretningsudvikler, som følger og sparrer med virksomheden i hele forløbet. Desuden vælger mange virksomheder et to dages Basal Eksport-workshop, hvor der ses på strategier inden for fx go-to-market, partnerskaber, internationale salgskanaler, kulturforståelse og value proposition.

Marie Brabrand Petersen, projektleder for Zealand International, forklarer:

”Statistikken viser, at Region Sjælland har en lav grad af internationalisering og har den laveste andel af eksporterende virksomheder. Men den viser også det store potentiale i regionen, og vi har set mange virksomheder i imponerende vækstrejser efter et forløb med en forretningsudvikler, der holder dem til ilden i en travl hverdag.” 

I Zealand International har virksomhederne typisk mellem to og 15 ansatte. Langt de fleste har ligesom Bold Drinks deltaget i forløb på over to års varighed. Det skyldes, at internationalisering er en langstrakt udviklingsproces, forklarer projektleder Marie Brabrand Petersen:

”Det kan tage nogle år, og nogle virksomheder føler, at det nærmest er som at starte forfra. Derfor har vi meget fokus på tæt sparring, og i hele forløbet har virksomhederne den samme forretningsudvikler tilknyttet.”

Projektlederens konklusion efter næsten fire års arbejde i Zealand International er, at der er kæmpestort eksportpotentiale i regionen:

”Der er så meget potentiale for eksport i virksomheder i Region Sjælland. De skal bare hjælpes, så kommer de ekstra arbejdspladser og meromsætningen.”

Lasse Søkilde er enig:

”Jeg tror på vækst gennem eksport. Nu er planen på plads, og om et par år ved vi, om vi er blevet en vækstvirksomhed. Vi skal i hvert fald nok være her.”

Historien om afslagene i Løvens Hule

I 2020 fik Bold Drinks nej fra investor-løverne. Lasse Søkilde og Co. svarede med at sætte fart på salget og nåede snart over 800 forhandlere. 

Det udløste en ny invitation til ”hulen”, hvor investorerne Jesper Buch og Christian Arnstedt sagde ja. Aftalen faldt af flere årsager på gulvet, og Lasse Søkildes partner stoppede. Lasse Søkilde opsøgte derfor Buch og Arnstedt og overbeviste dem om at investere i Bold Drinks. I dag er der udover Lasse Søkilde ti investorer i Bold Drinks.

FAKTA om Zealand International

Formålet med Zealand International er at øge produktiviteten og beskæftigelsen i virksomheder i Region Sjælland i en indsats, der skaber nye vækstvirksomheder gennem internationalisering. 

Zealand International tilbyder virksomheder intensive forretningsudviklingsforløb, der kan resultere i øget eksportomsætning og indtjening. Virksomhederne får en skræddersyet eksportplan, der rummer e-eksport, online marketing, kommunikation og forretningsudvikling.

Zealand International startede i marts 2018 og sluttede med udgangen af 2022. Projektet er støttet med i alt 22,3 mio. kr. fra EU’s Regionalfond - 19,2 mio. kr. i 2018 og 3,1 mio. kr. i 2020, da projektet blev udvidet og forlænget til udgangen af 2022.

Zealand International drives af Erhvervshus Sjælland i partnerskab med DTU, Erhvervsakademi Zealand og Dansk Industri.

Læs mere om Zealand International i projektdatabasen

FAKTA om EU’s Regionalfond

I perioden 2014-2020 investerede EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark. 

Derfor medfinansierede EU's Regionalfond projekter, der skal:

  • Styrke virksomhedernes innovationsevne
  • Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
  • Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
  • Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere