Projektbeskrivelse
Formål og forventet effekt
Det overordnede formål med projekt "Højskolen – en alternativ vej til erhvervsuddannelse" er at få flere unge mellem 17 og 25 år til at påbegynde – og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Helt konkret tilbyder projektet i løbet af 3 år at optage 150 elever på et 20 ugers intensivt læringsforløb, der peger mod optagelse på en erhvervsskole. Dette skal ses i lyset af, at at den Nordjyske Region, sammen med resten af Danmark, om føje år vil komme til at mangle kvalificeret arbejdskraft. Og i den forbindelse er det første skridt at flere gennemfører en erhvervsuddannelse, så virksomhedernes fremtidige adgang til den faglærte arbejdskraft øges.
Ifølge Erhvervsskolereformen er målet, at mindst 25% af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020 og 30% i 2025.
I Nordjylland er optaget på erhvervsuddannelserne også faldende. Tallet for 2017 var i Nordjylland på 22,2% – hvorimod tallet på landsplan var helt nede på 18,5%. Dog viser der sig en mindre stigning for 2018, idet søgetallet på landsplan var på 14,9% og for Nordjylland på 24,2%. Til sammenligning var søgetallet i 2001 på landsplan 32%.
Projektet forventer at ud af de 150 elever, der alle gennemfører forløbet, vil 90 elever søge optagelse på erhvervsuddannelse, og de resterende vil komme videre ad anden vej, enten i en anden uddannelse eller i job.
Projektets 8 aktiviteter:
- Projektorganisering og kick-off for projektets aktører.
- Ny viden og kompetence til projektets undervisere.
- Visitation, introduktion til projektet og til læringsmiljøet på Vrå Højskole..
- Gruppevejledning efter WATCH-modellen.
- Fokus på erhvervsuddannelse og typer af faglært arbejde.
- Skræddersyet helhedsindsats for den enkelte med base i højskolelivet.
- Overgang til erhvervsuddannelse/videre aktivitet.
- Følgeforskning og perspektivering/dokumentation af projektets resultater.
Hvorledes leder ovenstående aktiviteter frem til det ønskede resultat
Projektet består overordnet af to vigtige indsatser nemlig:
- En skræddersyet helhedsindsats i forhold til den enkelte unge, der skal mødes, hvor han/hun er. Dette sker med udgangspunkt i højskolelivet.
- En massiv oplysningskampagne om erhvervsskolernes faglige og sociale univers og om mulige arbejdspladser.