Hvad er ’Jatoba’ eller ’Louro Gamela’? Det er navnene på to af trævirksomheden Keflicos træsorter, men sorternes udseende eller kvaliteter bliver ikke serveret i navnene.
”Vi forhandler mange forskellige træbaserede produkter i Keflico, og det kan være komplekst at finde de helt rigtige løsninger til ens byggeprojekt. Derfor har vi fagspecialister ansat, der kan rådgive i den fantastiske verden af træ. Men når det kommer til træ og byggeri er beslutningsprocessen præget af de visuelle og sensoriske aspekter, der kan være svære at forklare,” fortæller Frederik Holm Bonde Christiansen, der er forretningsudvikling- og marketingschef hos Keflico.
Derfor fik de hjælp gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Grøn, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og REACT EU-midler.
”Træ er et miljøvenligt materiale, der kan bidrage til at sænke CO2-udledningen i byggeriet. I Keflico ønsker vi at fremme bæredygtig brug af træ, og for at vi kan det, er vi nødt til at gøre det mere enkelt og brugervenligt at vælge træ i byggeriet,” forklarer Frederik.
”Det er mig”
For Keflico har Virksomhedsprogrammets mange muligheder og tilbud været med til at styrke dem digitalt og hjulpet på deres grønne rejse, forklarer administrerende direktør, Mads Stenstrop.
”Der er ingen tvivl om, at Virksomhedsprogrammet har hjulpet os på den rejse, vi har været på i de seneste år. Vi har fået god rådgivning og økonomiske hjælpemidler til at udvikle Keflico, hvor forretning og bæredygtighed går hånd i hånd. I beslutningsprocessen omkring et potentielt nyt tiltag skal igangsættes eller ej, er Virksomhedsprogrammet og midlerne heri en motivationsfaktor,” siger han.
Forløbene har været af meget forskellig karakter, hvilket har bidraget til udvikling af Keflico. Dette har skabt en rigtig stor værdi for Keflico, er de begge enige om.
De er netop nu i gang med et forløb, hvor de udvikler på grønne kompetencer og ESG-rapportering, men har tidligere fået vejledning til udvikling af deres strategi, en webshop og bæredygtighed samt haft et forløb, hvor de fik en akademiker ansat med tilskud i seks måneder.
”Det er seks år siden, og han er her endnu,” fortæller Mads og holder en pause, hvorefter Frederik fortsætter:
”Det er mig,” siger han med et smil.
”Jeg startede i et ’vækst via viden’-forløb med titlen ”strategikoordinator”, hvor jeg bidrog til udviklingen af Keflicos strategiske retning. Derefter blev jeg fastansat som direktionsassistent, og nu er jeg forretningsudviklings- og marketingchef,” fortæller han.
Træ bliver mere tilgængeligt for alle
Med ét tryk på musen får villaen på computerskærmen en lys egetræsterrasse lagt i et detaljeret sildebensmønster. Med endnu ét tryk ændres husets facade fra mursten til trælister.
”Vores online-konfigurator henvender sig både til den professionelle rådgiver i tømrerhandlen, men i lige så høj grad til den private, der drømmer om en ny terrasse eller facade i træ. Vi tror på, at det visuelle, som denne platform giver, er med til at gøre rådgivningen og beslutningsprocessen for miljøvenlige byggematerialer - som træ - nemmere,” forklarer Frederik, og fortsætter:
”Før var vi afhængige af, at der stod et færdigbygget projekt, for at vi kunne visualisere den konkrete anvendelse af vores produkter inden for terrasse og facade, men det er vi ikke længere, da vi nemt kan tilføre nye produkter og løsninger til platformen,” siger han.
Keflico investerer mere
På det 14.000 kvm. store lager i Støvring ligger de forskellige træsorter stablet og er klar til at blive fragtet ud til blandt andet store byggemarkeder i Danmark. Her spiller konfiguratoren også en vigtig rolle.
”Vi er allerede begyndt at kunne mærke den store værdi, løsningen giver os. For udover at konfiguratoren hjælper vores kunder og slutbrugere med at visualisere vores træprodukter, kan vi også bruge den til at vurdere, hvilke produkter der trender, og lave produkt- og miljøspecifikke visualiseringer til noget af vores øvrige kommunikationsmaterialer, som jo i sidste ende påvirker, hvilke produkter der ligger på vores hylder på lageret,” forklarer Frederik.
Derfor besluttede de hurtigt, at Keflico selv skulle investere yderligere i platformen.
”Da vi tidligt i processen kunne se den store værdi, konfirguratoren giver, besluttede vi selv at investere endnu mere i platformen, så der er flere muligheder for brugerne,” forklarer Frederik, og Mads supplerer:
”At deltage i de her SMV-projekter, det giver måske ikke værdi i dag, men det gør det på lang sigt. Når vi er med i et projekt, så kommer vi derfra med en vigtig læring, som vi kan blive ved med at udvikle på og bruge i andre projekter fremover. Så det bliver ved med at give en værdi,” slutter Mads.
SMV:Grøn 2.0
SMV:Grøn styrker SMV’ernes arbejde med cirkulær økonomi.
- SMV:Grøn er en EU-finansieret voucherordning, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
- Her er der fokus på at hjælpe små og mellemstore virksomheder, som ønsker at forandre og udvikle sig indenfor grøn omstilling, og som vil reducere virksomhedens ressourceforbrug og affaldsmængder.
- Ved hjælp af voucherordningen kan virksomheder søge tilskud til investeringer, rådgivning eller en kombination heraf.