Projektbeskrivelse
Medio maj 2020 er status for dansk turisme, at efterspørgsel og afsætning er gået i stå på et splitsekund som følge af COVID-19-krisen. Aktørerne har skruet alle omkostninger helt i bund, og derfor handler 2020 for mange turismeaktører om på kort sigt at skabe omsætning og øget efterspørgsel.
”KICKSTART DANSK TURISME 2020”-indsatserne skal medvirke til at fremme gæsternes forbrug umiddelbart og genskabe/fastholde jobs inden for kyst- og naturturisme, storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme over hele landet og derigennem konkret understøtte de danske destinationers mulighed for at kickstarte den decentrale turisme.
Projektet KICK-START DANSK TURISME 2020 beror på en fælles national ambition om decentralt at stimulere turismeforbruget hos de danske turismevirksomheder og løftes af en række kerneaktører, der repræsenterer forretningsområderne – destinationer såvel som virksomheder – i Danmark på tværs af geografi.
Fokus er dermed at styrke strategisk sammenhæng og tværgående samarbejde i dansk turisme.
De konkrete kickstart-indsatser er ikke kendt i detaljer på ansøgningstidspunktet, men indsatsområderne, som de er beskrevet i ansøgningen, og kriterierne for udvælgelse af konkrete initiativer tilsiger en forventning om, at projektet vil bidrage til en række yderligere strategiske fokusområder:
- Her-og-nu-investeringer, der skaber grundlag for langtidsholdbare og bæredygtige investeringer
- Viden- og databaseret udvikling
- Stedbunden lokal oplevelsesudvikling
- Markedsudvikling
- International markedsføring