Nyhed

”Mormors drik” fik moderne smag i EU-projekt: Nu har Tomáš og Magnus fået fat i markedet

Makkerparret bag iværksætter-bryggeriet Raw Culture i Vejle er kommet godt fra start med kombucha-te til danskerne. Det skyldes i høj grad økonomisk støtte og eksperthjælp fra EU-projektet SMV:Food Innovation, som har gjort Raw Culture robuste nok til den barske fødevarebranche.

  • 13. marts 2023
  • Innovation og styrkepositioner
Magnus Wad og Tomáš Ševčík

Raw Culture er grundlagt i 2020 af Magnus Wad (t.h.) og Tomáš Ševčík, som sammen med to ansatte står for produktion, markedsføring og salg. Foto: Raw Culture

Hvis man vil have succes på markedet med en ny fødevare, skal produktet være originalt, velsmagende og 100 procent gennemarbejdet. 
Man skal helst have mere end ét produkt på hylderne, og hvis man vil lancere det som en sundhedsdrik, skal man kunne dokumentere, at det er sundt.
Det ved Magnus Wad og Tomáš Ševčík fra iværksættervirksomheden Raw Culture i Vejles industrikvarter i dag efter et udviklingsforløb i EU-projektet SMV:Food Innovation. Projektet har gjort en verden til forskel for iværksætterne og deres kombucha-læskedrikke og -shots, baseret på fermenteret te. 
Magnus Wad forklarer:

”Vi har fået så meget gevinst ud af SMV:Food Innovation. Vi udviklede et nyt produkt, så vi fik to produkter på hylderne, og vi fik eksperters hjælp til at beskrive produkterne, så vi kan markedsføre dem som sundhedsdrikke. Det havde vi ikke klaret uden hjælp.”

Fra lejet køkken til egne lokaler

Historien om Magnus Wad og Tomáš Ševčík begyndte for fire år siden med eksperimenter i et lejet køkken i en lokal Michelin-restaurant. De to venner lagde ud med at brygge smagfulde kombucha-læskedrikke, men var drevet af en fælles vision: At skabe et kombucha-shot. 
Men det var nemmere sagt end gjort, erkender Magnus Wad:

”Vi havde meget svært ved at lave den gode smag. Vores første produktioner smagte som noget medicin, man skal tvinge i sig. Og hvis man vil have, at folk skal ændre deres livsstil med et sundt shot, så skal det altså smage godt.”

Udvikling tager som bekendt tid, og der var i forvejen god afsætning på læskedrikkene fra Raw Culture. Derfor valgte kombucha-duoen at fortsætte produktionen af læskedrikke i bryghuset på Industrivej i Vejle, mens shot-produktet blev udviklet.

Grøn ingrediens hældes ud af papirpose

Med hjælp fra eksperter fra Syddansk Universitet lykkedes det Magnus Wad og Tomáš Ševčík at få styr på ingredienser og smag i det nye shot. Foto: Raw Culture

Udviklingsarbejdet foregik i et innovationssamarbejde i det nu afsluttede EU-projekt SMV:Food Innovation. Her blev Magnus og Tomáš koblet sammen med eksperter fra Syddansk Universitet, som hjalp med at få styr på smag og ingredienser. En virksomhed med ekspertise i anprisninger af ingredienser på labels, drevet af Anne Dahl, blev det tredje ben i samarbejdet. 
Magnus Wad:

”Innovationssamarbejdet gav os enormt meget – SDU’s analyser gav os den nødvendige viden om ingrediensernes betydning for smagen i shottet, og Anne satte os ind i, hvad vi må skrive på vores labels. Den samlede hjælp førte os frem til et shot med en moderne smag. ” 

Hvad er kombucha?

Kombucha er en fermenteret drik, der stammer fra Kina, hvor den er drukket i flere tusinde år, fordi kineserne anser drikken for at være helsebringende. Drikken er baseret på te, der omsættes af gavnlige mikroorganismer, så den karakteristiske kombucha-smag opstår. Smagen kan variere meget – afhængig af processen og hvilke yderligere ingredienser der benyttes. Under fermenteringen udvikles en kultur af mikroorganismer, og sukkerindholdet i drikken reduceres væsentligt. Slutproduktet rummer en kultur, som anses for gavnlig for maven, og produktet har et lavere sukkerindhold end læskedrikke generelt. Siden midten af 90’erne er kombucha blevet en kommerciel vare, der kan findes i de fleste supermarkeder. Kilde: Raw Culture m.fl.

Nu vækster salget

Vejle-bryggeriets læskedrikke i tre smagsvarianter fås i dag i en række helsebutikker, restauranter, caféer og udvalgte Meny-forretninger. Det nye kombucha-shot er færdigudviklet og på vej ind i produktporteføljen. 

Raw Culture har bidt sig fast i top-5 blandt danske brands på det voksende kombucha-marked. Kundelisten vokser, og senest er en række Lidl-forretninger kommet til. Udviklingen giver Magnus og Tomáš store forventninger til fremtiden:

”Vi giver ikke overskud endnu, fordi det vigtigste lige nu er at øge omsætningen og skabe en øget markedsandel, og det lever vi op til. Markedet for fermenterede fødevarer i Danmark bliver større og større, og der kommer flere og flere små kombucha-bryggerier. Derfor er vi klar til at producere og levere, når en kunde pludselig bestiller 10 paller. Og på længere sigt er vi også klar til at gå uden for landets grænser, fx til Tyskland, hvor der er stor efterspørgsel på fermenterede fødevarer.”

FAKTA om Raw Culture

Bryggeri fra Vejle, som har udviklet egne læskedrikke og shots baseret på kombucha, fermenteret te. Virksomheden er grundlagt i 2020 af Magnus Wad og Tomáš Ševčík, som sammen med to ansatte står for produktion, markedsføring og salg.
Læs mere om Raw Culture

FAKTA om SMV: Food Innovation

I projektet, der sluttede med udgangen af 2022, fik virksomheder i fødevarebranchen op til 160.000 kr. i tilskud til at indgå i innovationssamarbejder med en anden virksomhed og en videninstitution. Støtten gik til research, forsøg, analyser, forbrugertest mm. Der blev gennemført 24 innovationssamarbejder med deltagelse af 48 virksomheder.
Målet var at udvikle nye, innovative og kommercielle produkter, services eller koncepter til fødevarebranchen.
EU’s Regionalfond støttede SMV:Food Innovation med 7 mio. kr. Operatør var Erhvervshus Sydjylland i partnerskab med Food & Bio Cluster, Food Innovation House og Erhvervshus Fyn. 

Læs mere om SMV: Food Innovation i projektdatabasen

FAKTA om EU’s Regionalfond

I perioden 2014-2020 investerede EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark. 

Derfor medfinansierede EU's Regionalfond projekter, der skulle:

  • Styrke virksomhedernes innovationsevne
  • Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
  • Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
  • Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere