Hvordan får man sin iværksættervirksomhed til at vokse sig større, når man er en Ole Opfinder, der elsker udvikling og brænder mindre for salg? Og hvordan skaber man vækst i sin virksomhed med de udfordringer, som COVID-19 har udløst?
Svaret fandt Kristoffer Jensen, direktør i ÅBN på Arsenaløen i København, godt otte km længere nordpå hos Erhvervshus Hovedstaden.
ÅBN har opfundet en indendørs, børnevenlig indeklimamåler, som den to år gamle startup allerede har solgt til en række kommuner. Men der var brug for hjælp til at komme videre med salg og kundekontakt.
I regionalfondsprojektet ”Sund Vækst” fik Kristoffer og hans kolleger samlet trådene til en vækstplan og fik samtidig hul igennem til de helt rigtige kundemuligheder på det offentlige marked for sundheds- og velfærdsteknologi.
”Hjælpen fra ”Sund Vækst” har bidraget direkte til vores bundlinje. Vi har nu overblik over markedet, vi ved, hvem vi vil sælge til, og vi har fået en vækstplan. Så langt var vi aldrig kommet uden hjælpen fra projektet,” siger Kristoffer Jensen.
66 virksomheder med i ”Sund Vækst”
Regionalfondsprojektet hjælper virksomheder som ÅBN, der arbejder inden for sundhed- og velfærdsteknologi (health tech og care tech), med at lave vækstplaner, der skal booste salget i det offentlige. Projektet startede i 2016 og har siden hjulpet 45 virksomheder – primært i Hovedstaden – med at lave effektive vækstplaner for salg til det offentlige.
I april 2020 fik projektet en tillægsbevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses COVID-19-pulje. Det giver yderligere 21 virksomheder mulighed for at få kigget på nye forretningsmuligheder i både Danmark og udlandet for salg af deres sundhedsløsninger.
”COVID-19 fylder en del for virksomheder, der har det offentlige som kunder. Nogle virksomheder ser COVID-19 som potentiale, men de fleste har svært ved at tænke det ind som en ny forretningsmulighed,” siger Brian Jacobsen, projektleder ved Erhvervshus Hovedstaden.
Virksomhederne betaler 15.000 kr. for at deltage i ”Sund Vækst” og forpligter sig desuden til at levere 400 arbejdstimer. For indsatsen får virksomhederne en række workshops, en dybdegående vækstanalyse, en optimeret forretningsmodel, en langsigtet vækstplan og adgang til eksperter og sparring.
Alle virksomheder følges af en konsulent, og den løsning var Kristoffer Jensen glad for, da ÅBN for alvor skulle gå fra produktfokus til salgsfokus:
”Vi har kunder over hele landet, og der skal ikke herske tvivl om, at vi gerne vil have vækst. Men med vores baggrund fra DTU vil vi hele tiden lige udvikle lidt mere i stedet for at kaste os over salg og marketing. Vi havde derfor brug for hjælp til at finde ud af, hvilket kundefokus vi skulle have for at skabe vækst, og den hjælp fik vi fra en dygtig konsulent.”
Blåt for luftkvalitet
ÅBN sælger indeklimamålerne til skoler, kommunale forvaltninger og plejecentre i Danmark. Daginstitutioner og private virksomheder er også begyndt at henvende sig om den skyformede indeklimamåler, som lyser blåt, når luftkvaliteten er i orden – og rødt, når der skal luftes ud. Med konsulentens hjælp kom der overblik over kundemulighederne i det offentlige, og arbejdet med en vækstplan blev igangsat.
”Det er helt vildt, så langt vi er kommet med konsulentens hjælp. Vi har nu fået adgang til eksperter og fået hjælp til at navigere i det kommunalpolitiske system. Uden den hjælp havde vi stadig ligget og ringet til serviceledere og skoleledere. Nu har vi 800 kontaktpersoner i det offentlige, som direkte eller indirekte har indflydelse på køb af produkter som vores, og vores vækstplan er lige på trapperne,” siger Kristoffer Jensen.
ÅBN begyndte produktionen af indeklima-måleren i slutningen af 2019 – altså inden den luftvejsoverførte virusinfektion COVID-19 var over os – og siden er god luftkvalitet blevet endnu mere centralt. Og en mulighed for mere og bedre forretning. ÅBN-direktøren siger:
”Vi kan dokumentere, at luftkvaliteten i et lokale kan forbedres med op til 70 procent via vores produkt. Nu har vi fået mulighederne for at sparke døren op til kommunerne og fortælle, at det her altså virker.”
Erhvervshus Hovedstadens projektleder Brian Jacobsen ser store muligheder i COVID-19 for virksomheder, der producerer velfærds- og sundhedsløsninger:
”COVID-19 rummer både udfordringer og muligheder for virksomheder, der sælger til offentlige kunder. I denne periode er offentlige kunder vigtige, fordi de har stabile budgetter og efterspørger sundheds- og velfærdsteknologi uanset COVID-19. Og samtidig er der nye forretningsmuligheder – både i Danmark og i udlandet – for sundhedsløsninger, som kan afhjælpe følgerne af epidemien.”
Om ”Flere vækstvirksomheder – Sund vækst”
Projektet hjælper virksomheder inden for sundhed- og velfærdsteknologi (health tech og care tech) med at lave vækstplaner, der skal booste salget i det offentlige. Projektet fik i april 2020 tillægsbevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses COVID-19-pulje til at hjælpe virksomhederne med de udfordringer og muligheder, som pandemien har skabt. Målet er at skabe vækst i omsætning, eksport og jobskabelse.
Projektet startede i juni 2016 og slutter med udgangen af 2021. Det har modtaget medfinansiering på 14,8 mio. kr. fra EU’s Regionalfond og 2,2 mio. kr. fra de decentrale erhvervsfremmemidler.
Erhvervshus Hovedstaden er operatør på projektet.
Læs mere på projektets hjemmeside
Læs mere om projektet i projektdatabasen
Læs mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Om EU’s Regionalfond
I perioden 2014-2020 investerer EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Derfor medfinansierer EU's Regionalfond projekter, der skal:
- Styrke virksomhedernes innovationsevne
- Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
- Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive
- Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med byer over 30.000 indbyggere
Om "Skyen"
Et plug-and-play redskab, der visualiserer kvaliteten af rummets indeklima. ”Skyen” måler luftkvaliteten (CO2) og vurderer indeklimaet ud fra Arbejdstilsynets gældende anbefalinger til luftkvalitet. ”Skyen” lyser blåt, når indeklimaet er godt, men overskrides anbefalingerne, skifter farven til rød. I skolerne inddrages eleverne i overvågningen af luftkvaliteten og forbedrer det utilstrækkelige indeklima med simpel udluftning.