Der måles CO2 og certificeres til den store guldmedalje i danske SMV’er, hvor bæredygtighed for alvor er på vej ind i forretningsmodellerne.
Et af de steder, hvor tendensen mærkes, er i det store strukturfondsprojekt Grøn og Cirkulær Omstilling i SMV’er (GCO), som på tværs af industrier udvikler og implementerer grønne og cirkulære forretningsmodeller i SMV’er. Projektet er finansieret af EU’s Regionalfond og består af 17 partnere, heriblandt landets erhvervshuse.
GCO åbnede for ansøgninger i starten af 2020, og siden har interessen været stærkt stigende, siger programleder for indsatsen for plastvirksomheder i GCO Jonas Junge Andersen fra CLEAN, der er partner i projektet:
"Virksomhederne går nu meget mere målrettet efter at udvikle grønne indsatser, der kan integreres direkte i deres forretningsmodel. Virksomhederne er superopmærksomme på, at deres bæredygtighedstiltag skal have en reel og dokumenterbar grøn effekt på verden, så de også kan tåle at blive kigget efter i sømmene af krævende kunder og leverandører.”
GCO er Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse hidtil største satsning på grøn omstilling med et samlet budget på 95 mio. kr. De 80,7 mio. kr. kommer fra EU’s Regionalfond og de resterende midler fra de decentrale erhvervsfremmidler. Selvom en del af projektet er udfoldet under COVID-19, har over 250 virksomheder allerede sluttet sig til.
Blandt de flere hundrede virksomheder, der er med i GCO, er plastgenanvendelsesvirksomheden Trebo i Søborg – grundlagt af to studiekammerater fra DTU, Thomas Trebbien og Andreas Leth Bockhoff. Under deres studie udviklede de to tilbage i 2018 en maskine til sortering af industriel plast, der kan sortere selv komplekse plastfraktioner ud fra densitetsforskel (densitet er et mål for, hvor tungt eller let et stof er, red.-) mellem plasttyperne. Teknologien har fået stor opmærksomhed – både fra investorer og plastindustrien – og i dag har Trebo ti ansatte og sorterer plastaffald for en lang række virksomheder.
Bæredygtighed bliver konkurrenceparameter
I Trebo mærkes det, at plastvirksomheder bliver mere og mere interesserede i CO2-belastning og bæredygtighed.
"Kunderne siger det ikke direkte. Men der er slet ingen tvivl om, at man kan få en konkurrencefordel ved at fortælle om sit CO2-aftryk. Samtidig kan vi se restriktioner og reguleringer rykke nærmere, så derfor skal vi være på forkant,” siger Thomas Trebbien.
Derfor blev makkerparret af GCO koblet sammen med specialister i Plast Center Danmark, som hjalp med at analysere det sorterede plast, og virksomheden Force Technology. Resultatet blev en såkaldt Life Cycle Assessment (LCA), en metode, der kan vurdere produkters eller produktsystemers miljøbelastning gennem hele deres livscyklus.
Foreløbig har Trebo fået en LCA-screening, og det er et stort, grønt skridt på vejen mod at blive grønnere.
"Populært sagt kan vi nu give kunderne en indikation på, om det kan betale sig for dem at bruge vores teknologi til deres plastgenanvendelse. Vi har simpelthen fået nogle tal for bæredygtighed, som vi kan vise kunderne,” siger Thomas Trebbien, som ikke er i tvivl om, at Trebo snart skal i gang med en egentlig assessment.
Han tilføjer, at pris ofte er afgørende, når man skal sælge et produkt:
"Men bæredygtighed bliver i stigende grad et parameter, der skal regnes ind, når man taler med en kunde. I dag er det vigtigt at kunne dokumentere sine produkters bæredygtighed.”
Med en assessment kan en virksomhed give sine kunder mulighed for ikke kun at vælge produkter ud fra prisen, men også ud fra CO2-belastningen. Det kan have en væsentlig betydning, når kunderne sammenligner med produkter produceret i Asien, der oftest har et højere CO2-aftryk, siger Dorte Walzl Bælum, netværksdirektør i Plast Center Danmark:
"LCA har plastvirksomhedernes interesse, da de gerne vil have dokumentation for den reducerede mængde CO2-udledning, der opnås ved at genanvende plast. De kan simpelthen se, hvilke produkter der er mest miljøvenlige.”
GCO: Mange vil have målt deres CO2-aftryk
Eksemplet med Trebo afspejler den stigende interesse i plastindustrien for mere klima- og miljøvenlige produkter, siger programleder Jonas Junge Andersen:
"Mange kunder fravælger produkter og services, hvis ikke de kan betegnes som ”grønne” – vel at mærke hele vejen igennem produkternes levetid. Hvis virksomheder skal holde på kunderne, kræver det, at de får styr på deres grønne dokumentation. Og kobler vi det med, at EU kommer med afgifter og krav om øget producentansvar i 2025, så har incitamenterne for virksomheder for at reducere CO2-aftryk og dokumentere den reduktion aldrig været større.”
Han tilføjer, at virksomhederne, der søger til GCO, ofte også interesserer sig for en eventuelt kommende CO2-skat, men også grønnere emballageløsninger er et varmt emne. Desuden taler rigtig mange om behovet for at kunne fremvise et CO2-regnskab – et overblik over hele virksomhedens CO2-aftryk til både eget brug og også til store kunder, der kræver dokumentation for leverandørensaftryk.
"Rigtig mange søger ind til os for at få det overblik og derefter finde de rette grønne tiltag til at reducere deres CO2-udledning på kort og lang sigt,” siger Jonas Junge Andersen.
I Trebo går Thomas Trebbien og Andreas Leth Bockhoff nu fremtiden i møde lidt grønnere og stærkere efter at have deltaget i regionalfondsprojektet:
"Prisen er driveren, når man skal sælge noget, og nu har vi fået lagt det på, som alle taler om – tal, der viser vores produkters bæredygtighed. Det har styrket vores forretningsmodel helt vildt.”
Om ”Grøn og Cirkulær Omstilling i SMV’er” (GCO)
GCO er et landsdækkende program for små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang eller videre med grøn og cirkulær omstilling. I projektet får virksomhederne overblik over deres nuværende ressourceforbrug og klimaaftryk, undersøgt cirkulære forretningsmuligheder og lavet en plan for, hvordan de fremadrettet kan arbejde mere grønt og cirkulært. Det gør de med hjælp fra en branchekyndig rådgiver, som de får 100 pct. støtte til. GCO går på tværs af alle brancher og skal hjælpe over 450 danske virksomheder. Indsatsen løber fra februar 2020 til december 2022.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har givet tilsagn på ca. 95 mio. kr. til projektet. Heraf kommer 80,7 mio. kr. fra EU’s Regionalfond og 15 mio. kr. fra de decentrale erhvervsfremmemidler.
Partnerskabet bag indsatsen er CLEAN og Lifestyle & Design Cluster (leads) samt landets erhvervshuse, Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark, Gate21, Plast Center Danmark, Food & Bio Cluster, Dansk Industri, Dansk Design Center, DAMRC og Næstved Kommune.
Læs mere om GCO i vores projektdatabase
Læs mere om GCO på projektets hjemmeside
Om EU’s Regionalfond
I perioden 2014-2020 investerer EU's Regionalfond, Socialfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Derfor medfinansierer EU's Regionalfond projekter, der skal:
- Styrke virksomhedernes innovationsevne
- Udarbejde vækstplaner for virksomhederne
- Hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive.
- Understøtte bæredygtig, grøn byudvikling i kommuner med over 30.000 indbyggere