RetailTech – udvikling af teknologi til fremtidens detailhandel

Info om indsatsen

  • Startdato

    1. oktober 2019
  • Slutdato

    30. juni 2022
  • Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.)

    7.123.566
  • Decentrale erhvervsfremmemidler (kr.)

    3.561.783
  • Geografi

    Hovedstaden
  • Finansiering

    Decentrale erhvervsfremmemidler
  • Indsatsområde

    Digitalisering og automatisering
  • Støttemodtagerens navn

    Foreningen Lyngby-Taarbæk Vidensby

Projektbeskrivelse

Projektets formål er at give danske tech-startups og SMV'er med fokus på retail-branchen muligheden for at teste og udvikle deres teknologi og digitale løsninger ved at etablere et RetailTech Living lab i Danmark, hvor teknologiudviklende SMV'er kan samarbejde med forskere og detailhandlen.

Projektet vil skabe en national testplatform og dermed sikre, at vi i Danmark er med på den teknologiske udvikling, der i disse år vælter ind over detailbranchen. Testlabbet skal ikke kun fokusere på e-handel, selvom dette fylder meget, men også teste nye digitale løsninger inden for fx:

  • smarte alarmer baseret på RFID teknologi 
  • digitale prisskilte
  • digital varelagerstyring
  • nye betalingsmetoder 
  • kropsscannere og afprøvning af tøj digitalt via Virtual Reality (VR-teknologi) 
  • mobile løsninger
  • Amazon-Go koncepter
  • scannere
  • billedgenkendelse
  • robotteknologi i butikkerne

RetailTech lab'et skal give danske iværksættere en testplatform, hvor de kan få hurtig databaseret kundefeedback og referenceprojekter til brug for øget vækst og eksport.

Markedspotentialet for nye digitale løsninger til detailhandlen rækker langt ud over landets grænser, så referenceprojekter og salg i Danmark vil først og fremmest være afgørende for teknologivirksomhedernes skalérbarhed samtidig med, at det vil styrke den danske detailhandels konkurrenceevne i konkurrencen mod udenlandske e-handels giganter.

Samtidig med at e-handlen buldrer, og at detailbranchen både nyder godt af dette og er truet på livet, vokser antallet af nye danske virksomheder frem inden for e-handel og digitale løsninger. E-commerce bredt som branche er siden 2009 vokset med 385 procent, og rigtig mange af virksomhederne udspringer fra DTU.

Der er ingen tvivl om, at detailbranchen har brug for nye forretningsmodeller og en øget produktivitet. Mange stakeholdere er på nuværende tidspunkt allerede dybt involveret i dette fra KL til Dansk Erhverv, Foreningen til Dansk Internethandel og landets kommuner med flere. Men der mangler et testmiljø – et living lab i Danmark – hvor detailbranchen kan se, hvilke nye digitale løsninger der findes, hvad de kan, og hvordan man kan bruge dem i udviklingen af sin forretning. Imens buldrer de udenlandske platforme frem i Danmark. Platforme, hvor det er svært at få adgang som iværksætter med en god idé.

Vi har således endnu ikke et sted i Danmark, hvor danske iværksættere kan teste, udvikle og dokumentere deres digitale løsninger til detailhandlen. Og vi udvikler dermed heller ikke virksomheder, der kan udvikle sig til at blive interessante med- og modspillere til globale platforme som fx Amazon.

Vidensbyen har samlet en række relevante partnere i et samlet ønske om at bidrage til at skabe ét samlet miljø i Danmark til test og dokumentation af nye teknologier til detailhandlen i et stærkt teknisk vidensmiljø omkring DTU og Cphbusiness. Udover at skabe et nationalt testmiljø, har projektet to andre delmål:

  1. At udvikle én fælles digital platform til datahøst og dataanalyse af testdata fra alle de forskellige teknologiafprøvninger, der vil foregå i labbet. Labdata skal via den fælles digitale platform føde data tilbage til forskere og studerende, der derefter giver feedback til labbets testvirksomheder. Den digitale platform kan samtidig understøtte en samlet by og dermed udvikling af det lokale handelsliv. Vi vil med kombinationen af et lab og en digital platform undersøge, om dette kan være en metode, der kan anvendes af andre danske byer, der står udfordrede overfor digitaliseringen, og som leder efter metoder til fastholdelse af et lokalt handels- og byliv.
  2. At udvikle et uddannelsesforløb rettet mod en øget teknologiforståelse og -anvendelse i detailhandlen i samarbejde med erhvervsakademiet Cphbusiness og DTU.