Den 33-årige slagter Sune Hansen driver den populære slagterforretning Rønhaveslagteren i Sønderborg. Han har på ganske få uger digitaliseret sin virksomhed med hjælp fra EU-projektet Compress.
Resultatet er overvældende:
”Du drømmer ikke om, hvor meget tid vi sparer. Jeg kan næsten ikke sætte ord på, hvad det kommer til at betyde for virksomheden. Vi producerer og ekspederer i dag op mod 25 pct. flere ordrer med det samme antal ansatte, og vi er endda kun på en tredjedel af det, som vores system kan efter digitaliseringen,” anslår Sune Hansen.
Indtil for få måneder var Rønhaveslagteren en helt almindelig, traditionsbåret slagterforretning: Slagtermesteren kendte alle sine kunder og havde hele forretningen i hovedet. Slagtervarerne var populære, og personalet lå vandret for at nå de mange ordrer. Det hele blev drevet med én computer, fem ordrebøger, en flittig kontorassistent og mange års viden lagret i Sunes hoved.
”Vi har altid haft en god og sund butik, men jeg havde ikke noget ønske om at drive en gammeldags slagterforretning i de næste 40 år. Jeg vil gerne vokse og blive større, og jeg indså, at jeg nok havde lidt rigeligt i hovedet,” fortæller Sune Hansen.
Stort digitalt indkøb
Med rådgivning fra konsulent Niels Krogsgaard Otten fra EU-projektet Compress gik Sune Hansen forrest i digitaliseringen: Der blev indkøbt skærme, pc’er og printere, og produktions-, ordre-, og fakturaprocessen blev forankret i et centralt, digitalt system.
I produktionen er der opsat tablets, så medarbejderne i dag har overblik over, hvad der skal laves og leveres, forklarer Sune Hansen:
”I dag styrter vi ikke længere rundt efter vores ordrebøger, og vi har ikke ordrerne skrevet ind i en kæmpestor og uoverskuelig kalender. Tidligere sad vores kontordame dagen lang og skrev ordrer over på manilamærker i hånden – nu er der terminaler ved alle arbejdssteder, hvor alle kan læse med og taste ind, og vi har en stribe printere til ordrelabels.”
Også på andre punkter er der sparet tid med digitaliseringen, fx området sporbarhed. Tidligere kunne det tage et kvarter at finde papirerne på en bestemt fødevare, som Fødevaretilsynet havde udtaget til stikprøve.
”I dag får de varenummeret og går selv ind på min database,” fortæller slagtermesteren.
Digitaliseringen blev gennemført på kun 45 dage, og Sune Hansen erkender, at det er foregået i et tempo, så medarbejderne kunne have svært ved at følge med:
"Jeg har investeret mange aftentimer og weekender i digitaliseringen, og Compress-konsulenten bad mig flere gange om at skrue ned for tempoet, så mine ansatte kunne følge med. Nu begynder de til min store glæde at arbejde med systemet, de tager telefonen og skriver ordrer ind i systemet.”
Systemet kan meget mere
Slagtermesteren anslår, at det nye, digitale system foreløbig kun udnyttes en tredjedel af potentialet. Og Sune Hansen har mange idéer til mere vækst:
”Vi er foreløbig kun i betafasen, og vi kan nå meget mere. Jeg vil fx gerne arbejde mere med B2B, og vores et år gamle webshop skal også fremmes. Og med min nye viden om sporbarhed er det også et fremtidigt indtjeningsområde.”
Rønhaveslagteren er en af mange virksomheder, som Compress-projektet har hjulpet med viden- og kompetenceudvikling, der kan styrke konkurrenceevnen. Projektet blev afsluttet ved årsskiftet, og 231 virksomheder har deltaget i projektets forskellige indsatser.
Projektleder Charlotte Birkshøj, Compress:
”Vi har haft stor succes med vores model: Når vi havde afklaret virksomhedernes behov, blev vi hos virksomhederne og samarbejdede med dem. Ofte holdt vi pause, mens de arbejdede med læringen og dermed deres tilegnede kompetencer, og startede så igen. Og vi forlod ikke virksomheden, før vi kunne se, at kompetenceløftet var forankret i
virksomheden.”
FAKTA om Compress
Nationalt program, der fra 2015 til udgangen af 2022 arbejdede for at styrke konkurrenceevnen i små og mellemstore produktionsvirksomheder. Programmets sigte var at give ledelse og medarbejdere et kompetenceløft, der skulle gøre virksomhedernes produktion mere bæredygtig og ressourceeffektiv. Programmet rummede også en særlig indsats på Sjælland, en COVID-19-indsats samt en Brexit-indsats.
EU’s Socialfond støttede Compress med 31 mio. kr. fra EU’s Socialfond, mens Compress Sjælland var støttet med ca. 2,2 mio. kr. fra EU’s Socialfond. Bag Compress stod TietgenSkolen i Odense (operatør), Køge Handelsskole, Mercantec og Learnmark.
Læs mere om Compress i projektdatabasen
FAKTA om EU’s Socialfond
I perioden 2014-2020 investerede EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Socialfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Målet var flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke, som er afgørende forudsætninger for øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst.
Derfor medfinansierede EU's Socialfond projekter, der skulle:
- Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
- Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
- Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser