Digital Omstilling: Innovationssamarbejder

Info om indsatsen

  • Startdato

    7. juni 2017
  • Slutdato

    31. december 2022
  • Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.)

    58.727.800
  • EU-midler til projektet (kr.)

    24.591.207
  • Geografi

    Sydjylland, Fyn
  • Finansiering

    EU’s Regionalfond
  • Indsatsområde

    Digitalisering og automatisering
  • Støttemodtagerens navn

    S/I Erhvervshus Fyn

Projektbeskrivelse

Formålet med projektet er at understøtte og accelerere produkt-, koncept- og løsningsudviklingen indenfor Industri 4.0, Data og Digitalisering, og dermed skabe vækst i danske små - og mellemstore virksomheder.

For at lykkes, skal delprojekterne gennemgå fire faser:

  • H1; som er kvalificering og etablering af samarbejder
  • H2; som er udvikling af nye produkter/løsninger og koncepter 
  • H3; som er test og brugerinddragelse
  • H4; som er test af anvendelighed, sikkerhed og markedspotentiale før endelig kommercialisering 

Projektet er forankret hos Væksthus Syddanmark, og er blevet til i samarbejde med Sønderborg Vækstråd, Teknologisk Institut, Erhvervsakademi Lillebælt, Design2Innovate, Odense Robotics, Trekantomraadet Danmark, Syddansk Universitet, CLEAN og RoboCluster, ligesom projektet er åbent for yderligere relevante deltagere, som fx ITD.

Projektet er designet således, at det er de kompetencer virksomhederne har brug for, for at lykkes med deres udviklingsprojekter, der vil blive stillet til rådighed. Virksomhederne får vejledning af projektet til at udfylde en ansøgningsskabelon på max. 10 A4-sider, inspireret af kravene i Horizon 2020 SMV-Instrumentet. Et uvildigt udvalg med relevante kompetencer vurderer, hvilke projekter der kost-effektivt vil kunne levere de bedste resultater, og giver bevilling i overensstemmelse hermed.

Projektets forventede effekter er, at mindst 12 produkter/løsninger/koncepter skal bringes til et stadie, hvor de kan kommercialiseres. Potentialet for vækst er stort, og projektet skal derfor levere en årlig méromsætning på 360 mio. kr., en årlig øget eksport på 180 mio. kr., og 120 nye jobs på baggrund af 12 nye produkter, løsninger eller koncepter.