Greater Copenhagen Food Startup

Info om indsatsen

  • Startdato

    1. januar 2017
  • Slutdato

    31. marts 2022
  • Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.)

    11.816.916
  • EU-midler til projektet (kr.)

    5.908.458
  • Geografi

    Hovedstaden
  • Finansiering

    EU’s Socialfond
  • Indsatsområde

    Iværksætteri
  • Støttemodtagerens navn

    Erhvervshus Hovedstaden S/I

Projektbeskrivelse

Projektet afprøver Greater Copenhagens potentiale som centrum for flere vækstiværksættere inden for produktion af højkvalitetsfødevarer og -madoplevelser.

Greater Copenhagen Food Startup tilbyder fødevare-iværksættere i Greater Copenhagen et målrettet vejlednings- og acceleratorprogram, som kombinerer forretningsudvikling med udvikling af af højkvalitetsfødevarer og –madoplevelser. Samlet set vil 300 fødevare-iværksættere fordeles på i alt 5 forløb á ca. 5-6 måneders varighed i perioden 2017-2019:

  • Cirka 1200 fødevare-iværksættere på tværs af hele regionen informeres løbende om tilbud og aktiviteter via bred annoncering, blandt andet sociale medier og den lokale erhvervsservice i kommunerne.
  • Iværksætter-virksomhederne inviteres indledningsvis til ét stort kick-off møde pr. forløb, hvor der forventes ca. 70 deltagere pr. gang, og efterfølgende inviteres alle herfra til deltagelse i de 3 åbne workshops.

I forbindelse med kick-off mødet får alle deltagerne tilbudt individuel sparring á 2 timer med henblik på afklaring af deres ambitioner, vilje og evne. Herefter vurderes deltagerne, og deltagerantallet reduceres; kun de bedste 8-10 iværksættere pr. forløb får adgang til de øvrige tilbud og aktiviteter i forløbet. De bedste 8-10 iværksætter-virksomheder pr. forløb udvælges til et intensiveret 3-måneders produkt- og forretningsudviklingsforløb med erfarne forretningsudviklere, brancheeksperter, mentorer, og mulige samarbejdspartnere og investorer: 

  • Først 1 måned med sparring, udvikling og mentormatch samt enkelte møder/camps. 
  • Derefter tilbud om 2 måneders residency i CPH Food Space (eller anden passende lokation i regionen, fx Esrum Kloster), med tilknytning af lokale mentorer, gennemførsel af camps og udviklingslabs med eksperter inden for både forretning og produkter, tæt kontakt til lokal erhvervssupport, mentorstøtte med videre.
  • Afslutningsvist en pitch- og matchmakingdag over for potentielle samarbejdspartnere og investorer fra hele regionen/landet/verden, der afholdes i CPH Food Space i Kødbyen. 
  • Efterforløb med mentorsparring for de mest lovende deltagere.