Projektbeskrivelse
Formålet med projektet er at styrke erhvervs- og mødeturismen i Aarhusregionen og Kystlandet året rundt med ‘mikrostyrker’ som virkemiddel. Ambitionen er at udnytte lokale mikrostyrker, som er stedbundne ressourcer med turismepotentiale inden for erhverv, natur og kultur, til at tiltrække flere erhvervsturister uden for højsæsonen, skabe bæredygtig vækst og øge lokal værdiskabelse. Via samarbejde mellem turismevirksomheder, kommuner og det lokale erhvervsliv identificeres, udvælges og forankres mikrostyrker, som skal danne grundlag for nye mødeprodukter, tiltrækning og fastholdelse af arbejdskraft samt nye former for markedsføring. Resultaterne i projektet deles bredt for at inspirere andre destinationer og sikre langsigtet effekt.
Projektet indeholder syv hovedaktiviteter, der bl.a. skal lede til, at der identificeres, udvikles og forankres syv mikrostyrker, gennemføres en målgruppeanalyse, afholdes en videndelingskonference, udvikles en ny budgivningsmodel som testes gennem afgivning af syv bud, udvikles en online guide og gennemføres kompetenceudviklingsforløb for virksomheder. Derudover udvikles der 14 nye mødeprodukter, afholdes syv inspirationsture og der udvikles og gennemføres en international markedsføringsindsats. Projektets output forventes at lede til resultater både inden for og efter projektperioden, herunder bl.a. at 50 virksomheder har været involveret i arbejdet med mikrostyrkerne, at 25 virksomheder har gennemført kompetenceudviklingsforløb og man vil opnå styrket markedsføring af Aarhusregionen og Kystlandet som mødedestination. Derudover vil projektet bidrage til vækst i både omsætning og overnatninger.
Projektet indeholder syv hovedaktiviteter, der bl.a. skal lede til, at der identificeres, udvikles og forankres syv mikrostyrker, gennemføres en målgruppeanalyse, afholdes en videndelingskonference, udvikles en ny budgivningsmodel som testes gennem afgivning af syv bud, udvikles en online guide og gennemføres kompetenceudviklingsforløb for virksomheder. Derudover udvikles der 14 nye mødeprodukter, afholdes syv inspirationsture og der udvikles og gennemføres en international markedsføringsindsats. Projektets output forventes at lede til resultater både inden for og efter projektperioden, herunder bl.a. at 50 virksomheder har været involveret i arbejdet med mikrostyrkerne, at 25 virksomheder har gennemført kompetenceudviklingsforløb og man vil opnå styrket markedsføring af Aarhusregionen og Kystlandet som mødedestination. Derudover vil projektet bidrage til vækst i både omsætning og overnatninger.