Projektbeskrivelse
Formålet med og effekten af projektet er at undersøge og realisere det uudnyttede markedspotentiale, der er i tilgængelig turisme. Et potentiale som blev identificeret i Bevica Fonden og Danske Handicaporganisationers forundersøgelse ”Turisme for alle” fra 2019. Projektet adresserer manglen på politisk og erhvervsmæssig prioritering af tilgængelighed ved at indsamle viden om markedet, udvikle guidelines og øge turismebranchens kompetencer.
Projektets seks hovedaktiviteter omfatter, indsamling af viden om markedet og udvikling af business case for markedspotentialer, udvikling af guidelines og inspirationsmateriale målrettet turismevirksomheder, destinationsselskaber og kommuner, kompetenceudvikling og -forløb for både destinationer og virksomheder, Produktudvikling og dannelse af lokale tilgængelighedsklynger, udarbejdelse af formidlingsmateriale og produktion af billeder og video, samt udarbejdelse af en handlingsplan for forankring og skalering af turisme for alle-konceptet. Projektet forbedrer tilgængeligheden og styrker branchens kapacitet til at imødekomme behovene hos turister med særlige behov, samtidig med at det skaber synergier på tværs af lokale aktører og understøtter en national indsats.