Når jeres projektansøgning er accepteret, og I har returneret et underskrevet tilsagn, har I mulighed for at deltage i et opstartsmøde for projektet. Det er frivilligt, om I vil deltage i mødet.
Inden opstartsmødet skal I læse tilsagnet og vilkårene godt igennem. Det er vores erfaring, at det betaler sig for projekter at være grundigt forberedte. Derfor anbefaler vi også, at alle projekter tager både en regnskabsmedarbejder og en medarbejder med faglig indsigt i projektets indhold, fx en projektleder, med til opstartsmødet.
På mødet gennemgår vi krav til både indhold og regnskabsaflæggelse, og I kommer til at møde jeres sagsbehandler. Sagsbehandleren vil også gennemgå de vigtigste regler og vejledninger.
Vejledning til projektadministration
Vejledningen skal hjælpe projekter, der får tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler, med korrekt og effektiv projektadministration.
Læs Allonge til vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
Løbende afrapportering
Som tilsagnsmodtager skal I afrapportere til Erhvervsstyrelsen mindst én gang årligt i projektperioden. Der er mulighed for at aftale halvårlige afrapporteringer, hvis I ønsker det. Bemærk, at dette kan medføre yderligere revisionsudgifter i det samlede projektbudget.
Afrapportering sker via Erhvervsstyrelsens afrapporteringsværktøj PRV Light
Jeres afrapporteringer skal indeholde:
- Prosarapport med status på projektets fremdrift i forhold til det, I fik støtte til.
- Opgørelse med status på projektets output og effekter
- Oversigt over projektpartnere og deltagende virksomheder/personer
- Perioderegnskab, der – afhængig af tilskuddets størrelse - skal revideres af projektets revisor.
Erhvervsstyrelsen bruger afrapporteringen til at vurdere, om projektets fremdrift m.m. er i overensstemmelse med det, I fik støtte til. I vil derfor opleve, at styrelsen stiller supplerende spørgsmål og går i dialog med jer om det fremsendte afrapporteringsmateriale. Efter behandlingen udbetaler Erhvervsstyrelsen tilskuddet til jer.
Projektrapporteringsværktøj - PRV Light
Projekter, der får tilskud med bestyrelsens decentrale erhvervsfremmemidler, skal bruge Erhvervsstyrelsens projektrapporteringsværktøj PRV Light.
Brug PRV Light til at:
- Registrere økonomiske partnere og statsstøttemodtagere
- Registrere projektets output- og effektmål
- Udarbejde projektets statusrapport (prosa)
- Indsende afrapporteringer
I PRV kan I under hver app downloade en vejledning ved at trykke på knappen "vejledning".
Support
Kontakt vores support, hvis I har brug for hjælp til PRV Light:
Email: [email protected]
Telefon: 3529 1716
Husk logo, når I kommunikerer om jeres projekt
Når I modtager tilskud fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til et projekt, skal I være opmærksomme på, at der følger en informationsforpligtelse med.
Det betyder, at I skal bruge relevante logoer på alt kommunikationsmateriale om projektet.
Det gælder fx:
- Præsentationsmateriale
- Hjemmesider og sociale medier
- Publikationer
- Pressemeddelelser
Materiale til afrapportering
Projekter ansøgt før 19. maj 2021
Her finder I materiale til løbende registrering og afrapportering af projekter ansøgt før 19. maj 2021.
- Vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Allonge til vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Projektredegørelse - skabelon (pdf)
- Økonomiskema (xls)
- Partnererklæring - skabelon (pdf)
- De minimis-erklæring (pdf)
- Eksempel på beregning af de minimis (pdf)
- Vejledning om revision (pdf)
- Ledelseserklæring (pdf)
- Skabelon til ansættelsesaftale - fuldtid (pdf)
- Skabelon til ansættelsesaftale - deltid (pdf)
- Skema til timeregistrering - projektmedarbejder (xls)
- Statusrapport - skabelon (pdf)
- Slutrapport - skabelon (pdf)
- Budgetvejledning (pdf)
- Standardvilkår (pdf)
Projekter ansøgt i perioden 19. maj 2021 - 1. oktober 2022
Her finder I materiale til løbende registrering og afrapportering af projekter ansøgt i perioden fra 19. maj 2021 til 1. oktober 2022.
- Vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Allonge til vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Projektredegørelse - skabelon (pdf)
- Økonomiskema (xls)
- De minimis-erklæring (pdf)
- Eksempel på beregning af de minimis (pdf)
- Vejledning om revision (pdf)
- Ledelseserklæring (pdf)
- Skabelon til ansættelsesaftale - fuldtid (pdf)
- Skabelon til ansættelsesaftale - deltid (pdf)
- Skema til timeregistrering - projektmedarbejder (xls)
- Slutrapport - skabelon (pdf)
- Supplerende vilkår (pdf)
Projekter ansøgt efter 1. oktober 2022 samt projekter, der er overgået til bekendtgørelsen fra 26. september 2022
Her finder I materiale til løbende registrering og afrapportering af projekter efter 1. oktober 2022. Materialet er også til projekter, der har valgt at overgå til bekendtgørelsen fra 26. september 2022.
- Vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Allonge til vejledning til projekter med tilskud fra de decentrale erhvervsfremmemidler (pdf)
- Økonomiskema (xls)
- Vejledning om revision (pdf)
- Arbejdsbeskrivelse fuldtid - deltid (pdf)
- Skema til timeregistrering (xls)
- Ledelseserklæring (pdf)
- Projektredegørelse (pdf)
- Slutrapport (pdf)
- Eksempel på beregning af de minimis (pdf)
- De minimis-erklæring (pdf)
- Anmodning om ny bruger i PRV Light (pdf)
- Ansøgning om statsstøtte (pdf)
- Standarderklæring vedrørende anvendelse af den generelle gruppefritagelsesordning (pdf)
- Erklæring om status som lille virksomhed (pdf)
- Erklæring om status som SMV (pdf)
Startpakke med relevante dokumenter
Hent en startpakke med alle vigtige dokumenter og vejledninger til opstart og afrapportering af projekter uden EU-midler.
Standardsatser
Standardsats for 2024: 387 kr.
Standardsats for 2023: 373 kr.
Kontakt os ved ændringer i projektet
Når jeres projekt er i gang, skal I løbende forholde jer til, om projektets indhold rent faktisk svarer til det, I har fået tilskud til.
Sker der væsentlige ændringer, kan forudsætningen for, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse prioriterede netop jeres projekt, have ændret sig. Derfor skal I kontakte os, hvis der sker væsentlige ændringer i projektet.
Det gælder fx ændringer i:
- Aktiviteterne
- Kredsen af økonomiske partnere
- Projektperioden
- Budgettet
- Det tilskud, som virksomheder får i projektet
- Effekterne
- Antallet af projektdeltagere eller virksomheder.
Er I i tvivl, så kontakt jeres sagsbehandler i Erhvervsstyrelsen. Styrelsen vurderer, om ændringen er væsentlig, og forelægger i så fald jeres ændrede projektforslag for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Det er vigtigt, at ændringer godkendes af Erhvervsstyrelsen, før I implementerer dem. Hvis projektet ikke gennemføres som godkendt, kan I risikere, at jeres projekt ikke kan støttes - også selvom udgifterne er afholdt.
Kontakt
Kontakt sekretariatet, hvis I vil mere om opstart og afrapportering på et projekt med finansiering fra de decentrale erhvervsfremmemidler.
Telefon: 3529 1700
Email: [email protected]